НАВЧАЛЬНІ ДИСЦИПЛІНИ ШЕВЧЕНКОЗНАВЧОЇ ТЕМАТИКИ В ЧЕРНІВЕЦЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ (ЗМІСТОВИЙ ОБШИР ПРОГРАМ)
Анотація
У статті розглядаються особливості викладання в Чернівецькому університеті філологічних дисциплін шевченкознавчої тематики. З цією метою актуалізовано історичний досвід, пов'язаний із педагогічною діяльністю тут від 1885 р. проф. С. Смаль-Стоцького, запровадження ним у роботі з обдарованими студентами оригінальної методи, яка полягала в герменевтичному підході до розуміння творів Т. Шевченка. Завдяки цим зусиллям постав тоді цілий науковий осередок у шевченкознавчій науці.
Сконстатовано, що для наступних поколінь працівників кафедри української літератури вказаного університету так само завжди була в пріоритеті шевченкознавча наукова й науково-методична тематика, що й розгортало можливості прилучення до неї учасників освітнього процесу. В рамках чинних нині програм із підготовки бакалаврів за спеціальностями "середня освіта (українська мова та література)" і "філологія" у Чернівцях про Т. Шевченка найбільше говорять у курсах "Історія української літератури першої половини ХІХ ст.", "Вивчення життя і творчості Тараса Шевченка в ЗЗСО", "Літературно-мистецька Шевченкіана світу", тоді як магістерська програма спеціальності "філологія" включає ще й окремий курс "Шевченкознавство Буковини в іменах". Проаналізовано змістове наповнення робочих програм указаних дисциплін, широку проблематику відповідної лекційно-практичної роботи зі студентами, окремі теми для обговорення проілюстровано на рівні конкретних запитань, завдань, застосовуваної методики їхнього опрацювання тощо. Зважено також на особливості самостійної та індивідуальної роботи в процесі опанування курсів, що так само передбачає розвиток зацікавлень Т. Шевченком з боку його молодих дослідників. Вивчення Т. Шевченка під час занять доповнюється індивідуальною науковою роботою наших студентів на шевченкознавчу тематику у форматі курсових та магістерських досліджень, щорічними – вже традиційними – конкурсами декламаторів Шевченкової поезії тощо.
Зініційовано обмін досвідом між працівниками вищої школи у викладанні Т. Шевченка.
Список використаних джерел
Левкулич, В. (2022). Вища освіта у дзеркалі викликів та альтернатив сучасності. Філософія освіти, 28(1), 139–158.
Моренець, В. (2017). Література та ідеологія. У Література та ідеологія: колективна монографія (В. Моренець, Ред.) НаУКМА, 4–12.
Робочі програми й силабуси навчальних дисциплін. Філологічний факультет.
http://philology.chnu.edu.ua/?page_id=5912 (дата звернення: 24.03.2024 р.)
Смаль-Стоцький, С. (2003). Т. Шевченко. Інтерпретації (передм., заг. редагування, примітки В. Пахаренка). Брама.