ТАРАС ШЕВЧЕНКО В КАМУФЛЯЖІ: "КОБЗАР" У РЕДАКЦІЇ СЕРГІЯ ПУЩЕНКА
Анотація
В с т у п . "Кобзар" Тараса Шевченка в редакції Сергія Пущенка, текст якого зітканий із художніх осучаснених візуальних і шевченківських вербальних образів, є яскравим втіленням творчої сутності поета-художника й водночас переконливим свідченням зростаючої актуальності творчості митця в ХХІ столітті.
М е т о д и . Було використано інтермедіальний і герменевтичний методи.
Р е з у л ь т а т и . Виявлено, що пілотажне дослідження інтермедіального аспекту "Кобзаря. (Фронтового кобзаря)" Т. Шевченка в редакції С. Пущенка стало підложжям вивчення художніх засобів актуалізації мотивів поезії геніального митця ХІХ століття в контексті викликів сучасної російсько-української війни. Творчий експеримент С. Пущенка, всотавши футуристичний і постмодерністський досвід творення колажу, став новим явищем у сучасній українській літературі. Лірична історія вербального ліричного тексту, створеного Т. Шевченком, залучається автором художнього проєкту до складної системи позатекстових зав'язків із творами фотомистецтва в поєднанні з ілюстраціями. Вербальні тексти і колажі зберігають власну автономію і водночас утворюють цілісну єдність зі складним кодом, що дозволяє дешифрувати сенси, закладені в інтермедіальному творі нового зразка.
В и с н о в к и . Форма синхронного відображення вербальних текстів Т. Шевченка й колажів, утворених С. Пущенком шляхом синтезу візуальних видів мистецтва, в яких фіксуються картини сучасної жахливої для українців кількістю руйнувань і втрачених життів російсько української війни, якнайповніше передає не лише особистісні переживання автора проєкту, а й усього вкраїнського народу.
Список використаних джерел
Біблія або книга Святого Письма Старого і Нового Заповіту. (2002). [Текст] : із мови давньоєврейської й грецької на українську дослівно наново перекладена / пер. проф. Івана Огієнка. Українське біблійне товариство.
Ізер, В. (1996). Процес читання: феноменологічне наближення. Слово. Знак. Дискурс: Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. (М. Зубрицька, Ред) (с. 261–277). Літопис.
Ільницький, О. (2003). Український футуризм (1914–1930) (пер. з англ. Р. Тхорук). Літопис.
Логвиненко, Л. (2018). Танго білих лисиць. РА "ІРІС".
Огоновський, О. (1873). Критично-естетичний погляд на декотрі поезії Тараса Шевченка. И живим, и мертвим, и ненарожденним землякам моім в Украіні и не в Украіні моє дружнє посланиє. Правда, 1. 24–38.
Печерських, Л. (2021). Український постмодерний роман кінця ХХ – початку ХХІ століття: еволюція, поетика, структура жанру. Майдан.
Пущенко, С. (2020). Слово Кобзаря в бою за Україну. Шевченко Т. Кобзар (Фронтовий кобзар). (Автор проєкту С. Пущенко). Майдан.
Сліпушко О. (2015). Ідея Бога у творчій свідомості Тараса Шевченка. Шевченкознавчі студії. Збірник наукових праць. Вип. 18. С. 21–30.
Шевченко Т. (2020). Кобзар (Фронтовий кобзар) (Автор проєкту С. Пущенко). Майдан.