ПОСТАТЬ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА У ПОЕТИЧНОМУ СПРИЙНЯТТІ ЛІНИ КОСТЕНКО: ВІД ПОЕТИКИ ДО СВІТОГЛЯДУ

Ключові слова: Поетична шевченкіана, рецепція, естетика, віршова специфіка, етика

Анотація

В с т у п . Попри те, що поетична шевченкіана Ліни Костенко вже привертала увагу науковців, на сьогодні вона описана не достатньо повно: по-перше, через те, що не всі вірші Л. Костенко про Шевченка було враховано, а по-друге, через те, що поетика цих творів (особливо
їх віршова специфіка) досліджувалися епізодично. Мета статті. 1) виявити особливості поетичної рецепції постаті Т. Шевченка в ліриці Л. Костенко, з урахуванням мотивованої художнім задумом поетики її шевченкіани; 2) отримати додаткові відомості щодо етичних та естетичних переконань поетеси.
М е т о д и . У статті застосовано комплексний підхід до аналізу матеріалу з використанням порівняльно-історичного, порівняльно- типологічного, структурно-семантичного методів, положень з теорії діалогізму М. Бахтіна, інтертекстуальності та інтермедіальності.
Р е з у л ь т а т и . Через те, що Шевченко для Л. Костенко є своєрідним моральним камертоном, у більшості творів її шевченкіани Тарас виступає або як експліцитний адресат, на зверненнях до якого побудовано вірш, або як рольовий герой, мовлення якого становить основу поезії. Звідси своєрідна поетика діалогу у віршах про Шевченка: специфічна графіка, синтаксис, лексика, які прикликані створити ілюзію розмовного мовлення, до того ж, часто стилізованого під "голос" Шевченка. У шевченкіані Ліни Костенко поетика відіграє також важливу роль графічного, метрико-ритмічного, звукового, синтаксичного курсиву, вияскравлюючи магістральні концепти, образи, мотиви творів, а подеколи виступаючи засобом стилізації "голосу" Шевченка.
В и с н о в о к . Осмислюючи своє життєве кредо крізь призму світоглядних засад Шевченка, поетеса знаходить у них чимало спільного. Так, шевченківський принцип вдумливого, проникливо-ліричного сприйняття світу, коли естетика твору не привалює, а підпорядковується авторській думці, Л. Костенко послідовно реалізує і у власній поезії. Але при цьому поетеса репрезентує свій неповторний, вишуканий поетичний стиль з широким спектром улюблених художніх прийомів, завжди інспірованих тенденцією до поглибленої змістовності її поезій.

 

Список використаних джерел
Башкірова, О. (2004). Діалог із фольклорною традицією у віршуванні Ліни Костенко. Слово і час, 11, 90–93. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/189941/15-Bashkyrova.pdf?sequence=1
Бовсунівська, Т. (2014). Роль екфразису у сучасному літературному процесі. Літературний процес: методологія, імена, тенденції. Філологічні науки, 4, 72–76. https://litp.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/253/249
Дюжева, К. (2010) Постать Тараса Шевченка в рецепції Ліни Костенко. Волинь–Житомирщина. Історико-філологічний збірник з регіональних проблем, 21, 54–62. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vg_2010_21_9
Костенко, Ліна (1969). Поезії. Смолоскип.
Костенко, Л. В. (1989). Вибране. Дніпро.
Пахльовська, Оксана (2005). Етичний вибір і естетичний вибір: конфлікт і синтез. Поезія Ліни Костенко в часах: перехідних і вічних (с. 37–48). Видавничій дім "Києво-Могилянська академія".
Секо, Я. (2014). Постать Тараса Шевченка і шістдесятники (у контексті святкування 150-річчя від дня народження поета). Україна-Європа-Світ. Міжнародний збірник наукових праць. Серія: Історія, міжнародні відносини, 13, 86–95. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ues_2014_13_11
Шевченко, Т. Г. (2001). Заворожи мені, волхве... Шевченко Т. Г. Повне зібрання творів у 12 т. (с. 283). Наук. думка.
Штакеншнейдер, Е. А. (1988). Т. Г. Шевченко на литературном вечере в Пассаже. Воспоминания о Тарасе Шевченко (с. 351). Днипро. http://litopys.org.ua/shevchenko/vosp65.htm
Чамата, Н. (2013). "Заворожи мене волхве…". Шевченківська енциклопедія у 6 т. Т. 3: І-Л /НАН України. (с. 656–657). Ін-т літератури ім. Т. Г. Шевченка.
Яцюк, Л. (2013). Костенко Ліна Василівна. Шевченківська енциклопедія у 6 т. Т. 3: І-Л /НАН України (с. 529–530). Ін-т літератури ім. Т. Г. Шевченка.

Опубліковано
2025-01-21